Vensterbeelden


                                                 Vanuit mijn atelier 2014

Regelmatig verschijnt tussen mijn werelden een ‘Vensterbeeld’. Het zijn vaak oefeningen die ik vanuit mijn atelierraam maak, in pure notatievreugde  , waar veel groen en landelijk leven te zien is , koeien , paarden, velden en bossen. Interessante constellaties om een oefening op los te laten. En een immense lucht met prachtige wolken in alle variaties  die vooral ’s avonds opduiken bij het verdwijnen van de zon achter de donkere boomformaties. Te boeiend om niet te noteren , melancolisch of ritmisch ,dreigend , goudgerand of in formatie afgesleten door avondwinden. De zon breekt nog even oranje of heetwit   door bomen en tekent prachtige strepen paars en geel , bloedrood of okergeel achter de huizen. Dan valt de avond en de nacht . De lucht kleurt donkerblauw met fonkelende schemerlichtjes in  zwart.

Overdag priemt er een dak door het gebladerte, golven grasvelden als een zee van groen met witte dieren:  trage sculpturen , een uitdaging om hun bewegingen , contouren en expressie vast te houden . Een goede handoefening in bewegend tekenen en componeren. Wat kippen en kinderen bewegen zich aan de rand, even vasthouden. Interessante boomformaties zowel van vorm als van kleur een goede oefening van compositie en kleurafweging . Doe ik het fragmentarisch of synthetisch? Wat verre wilgen verdoezelen in de herfst en mijn tulpenboom kleurt roestgeel. Alles is bruikbaar om als beeld iets uit te drukken van overweldiging naar stille bewondering of zelfs abstractie van de vormen. De jaargetijden spelen zich voor mijn ogen af en geven uiting aan ontstaan of afsterven., zoals het leven.  Zo gebruik ik buiten mijn gewone thema’s het directe contact met zien om vast te houden en uit te drukken wat zich mij aanbiedt en ik innerlijk beleef. Dat zijn mijn vensterbeelden.

Reacties