Mijn artikelen over "Virtuele Werelden een dagboek"


2020 geschreven

Zijn werken die de herinnering vasthouden, de herinnering van elke dag. Die kan soms banaal lijken, boeiend , extreem, verontrustend of poëtisch , maar  ze hoort tot het leven. Wat is kunst anders dan een poging tot gesprek met de kijker door het beeld.

Daar herinnering altijd persoonlijk gekleurd is en onnauwkeurig vaak , vrij, hanteer ik in deze reeks werken een grote vrijheid van vorm, die soms niet gekund overkomt of gebrekkig, kinderlijk ook.

Dat is de charme van het werk, de ongekunsteldheid. Het is hier het middel om de eigenheid aan herinnering vorm te geven .

Daarbij heb ik voor deze reeks , in aansluiting aan  onze computertijd: communiceren  over pictogrammen ook eigen pictogrammen ontworpen die ter verduidelijking in het werk opduiken.  Ik kan dus een verhaal louter over pictogrammen vertellen. Maar meestal is het een samengaan van voorbije waarneming aangevuld met pictogrammen. Dat het gebeurde hier op een zeer persoonlijke wijze wordt weergegeven maakt het werk zeer authentiek onverwisselbaar.

 Vroeger vertelden schilders hun verhalen door middel van iconen en symbolen. In de jaren negentig besloot Gabriëlla de efficiënte beeldtaal van computers te gebruiken. Ze probeert haar gevoelens en observaties in pictogrammen te vatten en creëert zo haar eigen 'Windows'. En er zit nog een virtueel tintje aan: ze schildert met pixels, emotionele, spontane stippen.

Om te laten zien dat haar virtuele werelden tijdloos zijn, brengt ze ons naar de Maria Magdalenakerk, vlakbij het centraal station in Brussel. "Ik ben niet echt een religieus persoon, maar de manier waarop het licht door de glazen ramen wordt gefilterd, maakt me bijna aan het huilen. Het is zo mooi, vredig. Een glazen raam is verdeeld in verschillende stukken, ik voel me verbonden met die methode, het is hoe ik een schilderij verdeel in pictogrammen."

Een andere overeenkomst tussen de glasramen en Gabriëlla's schilderijen is het gebruik van een centrale figuur, omringd door een 'entourage'. Gabriëlla: "Het is heel raak, omdat het teruggaat naar de essentie van de mens. Ik gebruik altijd een centraal onderwerp dat ik omkrans met wat er om me heen gebeurt, wat ik voel, wat ik denk... En die dingen herhaal ik, net zoals die figuren in de glasramen terugkeren."


My thoughts

Een speciale notitiewijze, waarbij de pictogrammen onmisbaar worden is de herinnering aan het denken : my thoughts. Op dezelfde wijze als herinnering aan een toestand, landschap , omstandigheid wordt het denken in kaart gebracht . De pictogram voor denken is een halve wereld,(meestal op het hoofd,  blauw voor denken, rood voor emotie, geel voor vreugde ) . De pictogrammen die rondom genoteerd zijn verduidelijken wat er gedacht werd.   

G Cleuren 30.1.2020

 

 De kleinkinderen

De kleinkinderen vormen in deze virtuele wereld een apart segment. De herinnering functioneert zoals hier reeds verduidelijkt, maar heeft enkel betrekking op hun leven zoals ik weinig kon meemaken. Daar hun groei en ontwikkeling zich hier dan over langere tijd verduidelijkt is meegenomen, evenals de eigenaardigheden en eigenheden  van de  kinderlijke wereld.

Daar ik mijn kleinkinderen maar zeer sporadisch mocht zien  als baby en er geen emotionele band mocht mee opbouwen ,  hun Russische moeder verhinderde dat en zag hen als haar bezit )is het vasthouden van die momenten extra gewichtig.              

 G. Cleuren 30.1.2020

 

Mijn schilderijen kunnen gezien worden als een onderzoek om de werkelijkheid in het virtuele te traceren.

Concreet gaat het om een klassiek medium: het aanbrengen van verf op een drager, het vertellen in twee dimensies. Het unieke zit in de taal die ik hiertoe ontwikkelde. Vorm en kleur zijn aan geen regels gebonden en hebben een specifieke zegswijze.

De beelden zijn nooit rechtlijnig te lezen. Hun betekenis onthult zich tussen de regels, zoals een kind na een trauma in tekeningen de werkelijkheid bloot legt.

VIRTUELE WERELD –MANIFEST DAGBOEK  ( geschreven als persbericht 29.2.2008)Dagboek in Cleuren.(Verzamelde vrije teksten.)herzien mei 2011

Deze virtuele werelden spruiten voort uit de werkelijkheid van het leven. Als symbiose van herinnering, wens, bewuste waarneming, gevoel, zijn zij in een totaal vrije, vaak pictografische vorm gegoten. De vrije vorm wordt hier bewust gehanteerd om de gelijktijdigheid van menselijk functioneren op verschillende vlakken in kaart te brengen en de diepere lagen van het ik aan te boren.

Zij zijn de werkelijkheid van de geest, getransformeerd, gekleurd door de werkelijkheid van binnenuit, een wereld der herinnering  en der gedachte die voortraast en even werkelijk is als de wereld van buiten. Het denken als beeld van de werking der geest, vaak in fragmenten poëtisch geassembleerd.

De eigen werkelijkheid van de kunstenaar die voortspruit uit de werkelijkheid van zijn leven wordt hier gestalte gegeven en een spontane werkwijze vermengt dit met het onbewuste.

Zoals passanten de boom als drager gebruiken om hun gevoel, hun naam, een kwetsuur , een teken aan te  brengen als sporen van het bestaan, die een eigen leven gaan leiden, daarin vergroeid tot een wisselvallig, harmonieus werk op een volkomen natuurlijke weg. Op deze wijze houd ik sporen van mijn leven vast, breng ze in kaart.

Op een bijna natuurlijke wijze, gekoppeld aan het denken over , denken aan, dromen, herinnering, wens, angst, bewuste waarneming, verdriet en vreugde, al die komische impulsen die in een mens naar boven borrelen, als de groeisels van een boom, in korte pictogrammen, in spontane vormen gegoten, in de schors gekerfd, zo ontstaat dit werk.

Het is een symbiose van werkelijkheden die impulsen leveren tot gedachtegoed en worden tot een eigen wereld, een virtuele wereld. De drijvende kracht is steeds het leven zelf , dat achteraf in een beeld , een toevallig geheel samenstelt en bewustwordingsprocessen op gang brengt.

2013 Geschreven

 Hiermede wil ik U bekend maken met mijn uitgebreide unieke collectie  die  in  30 jaar consistent professioneel werken , met regelmatige interessante tentoonstellingen en internationale selecties  opgebouwd werd. Het lijkt me noodzakelijk om  in  belangrijke galerijen  opgenomen te worden , zodat het werk kan verspreid worden.  Dat  het  een grote eigenheid heeft en waardevolle inhoud kan uzelf vaststellen bij inzage van mijn website.

Mijn werk is ontstaan uit noodzaak om mijn’ denken’ en ‘zijn’  vast te houden in de tijd, een spoor te trekken,  met het leven zelf als nooit aflatende  drijvende kracht ? EEN ZICH TE WEER ZETTEN TEGEN VERGANKELIJIKHEID gelijktijdig de kwetsbaarheid oproepend in de onvolmaakte vorm. Altijd werk ik vanuit de nabije herinnering omdat deze gestalte geeft aan een heel  eigen   authenticiteit , in een eigen,   vrije gefantaseerde vorm, soms poetisch ,onrealistisch reëel   . De inhoud sijpelt onwillekeurig door  de vele lagen en deelt zo zijn  betekenis mee : onbewust.

Dit leidt tot ongekende beelden en is onuitputtleijk als het leven zelf, onze tijd weerspiegelend in de veelheid : de collagevorm voor één beeld , zoals het leven zich  vandaag opdringt. Een eigen specifieke wereld , waarin toeschouwers  gelijklopende ervaringen herkennen, datgene wat mensen delen en verbindt.

Gabriella Cleuren 2013

2012 Geschreven

Virtuele werelden : korte versie(herzien 2012) 

Mijn werk kan gezien worden als een onderzoek om de  werkelijkheid in de virtualiteit te traceren.

Mijn beelden zijn nooit rechtlijnig te lezen, maar hun betekenis onthult zich tussen de regels, zoals bij een kindertrauma tekeningen de werkelijkheid blootleggen, vaak verhuld.

Uit een veelvoud filtert zich een residu.

Mijn werk houdt een spoor van het leven vast, noteert bijna dagelijks belangrijke en schijnbaar onbenullige gebeurtenissen, een virtuele werkelijkheid van gedachten, soms vermengd met dromen, angsten, herinneringen en  waarnemingen uit het ‘Umfeld’ .Het is voor mij een wijze om  het ‘ ik ‘ en zijn relatie met de buitenwereld vast te leggen te fixeren, getuigenis af te leggen van een  bestaan in de 21e eeuw. Het leven is een machtige artistieke bron .

Vaak hanteer ik daarbij pictogrammen , die ik tot een persoonlijk alfabeth ontwikkeld heb, eenvoudig, universeel, soms cryptisch.

Mijn vormgeving is vrij, organisch (ook zo bewust gehanteerd )de kleur vaak psychisch geladen om in de mogelijkheid te zijn alle aspecten van het leven te noteren en in de vorm te laten uitvloeien.

2007 Geschreven  

Zijn de vastgehouden beelden van een levensloop, genoteerde  sporen van een bestaan, vaak neergeschreven als  tegenpool, zingeving voor de zinloosheid van het bestaan . Een aftasten van herinnering en innerlijk leven.

Zij hebben de schriftuur van onze tijd, in  vrije zelfgevonden pictogrammen verweven tot een organisch geheel, chaotisch , spontaan geschreven,  leggen zij getuigenis af van een versplintering van ’t leven, waarmee wij in deze tijd  gecontfronteerd worden.Het verhaal bevat een grote hoeveelheid aan informatie, aan gevoelens en levensloop, alleen indirekt leesbaar : een eenzaam gesprek .

Het geheel is organisch ontstaan en getuigt d       at een mens functioneert als een onderdeel van het grote geheel, niet meer. De mens als een boom, die de groei van zijn takken en bladeren niet beïnvloedt. Ze ontstaan gewoon.

Vaak heeft deze wereld weinig te maken met hetgeen we zien, maar wel met gewaarwording daarvan en introsspectie , in een beeldend gesprek met de buitenwereld vastgehouden of die ook kunnen gezien worden als een  zelfgesprek. Het zijn beelden van vereenzaming : universeel,

beelden  als keerzijde van het ver doorgedreven individualisme in deze tijd.

Gabriëlla Cleuren. 7 maart 2007

2005 Geschreven 

Mijn werk houdt een spoor van het leven vast, noteert bijna dagelijks belangrijke en  schijnbaar onbenullige gebeurtenissen.  Het vormt zo een virtuele werkelijkheid van gedachten, soms vermengd met dromen, angsten,  waarnemingen uit het ‘Umfeld’. Het is voor mij een wijze om  het ‘ ik ‘ en zijn relatie met de buitenwereld vast te leggen, getuigenis af te leggen van een  bestaan in de 21e eeuw. Het leven is een machtige bron.

Uit een veelvoud filtert zich een residu.

Vaak hanteer ik daarbij pictogrammen, die ik tot een persoonlijk alfabet ontwikkeld heb: eenvoudig, universeel, soms cryptisch.

Enkele voorbeelden:

Het gordijn geeft het opengaan van het wereldtheater weer en hoe het het leven zich daarachter afspeelt. De mond staat voor spreken, commmunicatie, contact,  of gekruist voor niet spreken, eenzaamheid, stilte. Het oor of de oren verwijzen naar het goede (vogels, de wind) of het slechte geluid (lawaaihinder ), De halve cirkel op het hoofd symboliseert het denken indien blauw. Rood daarentegen, met ‘tzak-bewegingen ‘, geeft emoties weer.  Het bed of het slapen staat voor het vertrouwde, de geborgenheid. ‘ De weg’, de af te leggen weg in het leven en ‘het gaan’ is in voetafdrukken weergegeven. Gaan is leven. 

De vormgeving is bewust vrij gehouden. De kleur is vaak psychologisch geladen. Dat stelt me in de mogelijkheid alle aspecten van het leven te noteren en in de gepaste beelden te laten uitvloeien, bewegen, op te vangen.

 

2004 Geschreven 

De eigen wereld der kunstenaar die voortspruit uit de werkelijkheid van zijn leven wordt hier gestalte gegeven. 

Zoals passanten de boom als drager gebruiken om hun gevoel, hun naam, een kwetsuur, een teken aan te brengen als sporen van hun bestaan, die een eigen leven gaan leiden, daarin vergroeid tot een wisselvallig, harmonieus werk op een volkomen natuurlijke weg. Op deze wijze houd ik sporen van mijn leven vast, breng ze in kaart. 

Op een bijna natuurlijke wijze, gekoppeld aan het denken over, denken aan, dromen, herinnering, wens, angst, bewuste waarneming, verdriet en vreugde, al die kosmische impulsen die in een mens naar boven borrelen, als de groeisels in een boom, in korte pictogrammen in spontane vormen gegoten in de schors gekerfd, ontstaat dit werk. 

Een symbiose van werkelijkheden die impulsen leveren tot gedachtegoed en worden tot een eigen wereld, een virtuele wereld. De drijvende kracht is steeds het leven zelf dat achteraf  in een beeld een toevallig geheel samenstelt en achteraf bewustwordingsprocessen op gang brengt.

Deze wereld van werkelijkheid en fantasie, van herinnering als werkelijkheid ( deze eigen wereld) steeds ingebonden in de natuur is de blijvende stimulans tot beeldvorming geworden.

De dagboekbladen zijn de werkelijkheid van de geest: virtuele werelden, de getransformeerde werkelijkheid van binnenuit, de wereld der herinnering en der gedachte, die voortraast, even werkelijk als de wereld van buiten.

Het denken ( en zijn werking) over en aan iets als beeld van de werking der geest , die versnipperde fragmenten werkelijk collageert, beeld van een versnipperd bestaan in deze tijd .

Gabriëlla Cleuren, mei 2004.

 


Reacties