Plus-One Gallery verandert van koers: "De druk om te blijven tonen en produceren is te groot.
De Antwerpse galerie Plus-One stopt ermee en kiest voor een projectgerichte aanpak. “De kunstwereld heeft nu een race op gang gebracht waaraan ik niet meer wil deelnemen”, zegt galeriehouder Jason Poirier dit Caulier.
Het liep anders. Poirier dit Caulier kon aan de nieuwe ruimte niet de aandacht geven die ze verdient. Hij blijft ze behouden als werkplek. Maar de oorspronkelijke galerie op Nieuw Zuid, die kunstenaars vertegenwoordigt als Sergio De Beukelaer, Filip Vervaet en Vaast Colson, laat hij na zeven jaar los.
Het model nastreven van de klassieke galerie vindt hij voor zichzelf achterhaald. “Je belooft kunstenaars om de twee jaar een solo en dan gaat de carrousel aan het draaien. De druk om te blijven produceren en tonen is groot. Ik wil vrijer en flexibeler kunnen schakelen. De kunstwereld heeft nu een race op gang gebracht waaraan ik niet meer wil deelnemen: zoveel beurzen, zoveel kunstenaars, zoveel informatie die beschikbaar is op het web.”
Met Plus-One Projects, dat in de plaats komt van de galerie, wil Poirier dit Caulier vooral vertragen. Hij zoekt een gulden middenweg op tussen kunst te koop aanbieden en een ondersteunende aanpak op maat van kunstenaars. De galeriehouder krijgt daarbij een neutralere rol, die van adviseur en bemiddelaar. Concreet zijn de plannen nog niet, zegt hij. “Maar ze zullen afwijken van traditionele formats en artistieke interactie centraal stellen.”
Sofie Van de Velde
Zeven jaar lang werkte hij samen met Sofie Van de Velde. Hun duo-galerie bestond uit een gemeenschappelijke balie en twee tentoonstellingsruimtes. Samen vormden ze een bedrijf waarbij praktische zaken gedeeld werden.
“Het was een ongewone vorm, maar een vruchtbare samenwerking”, zegt Poirier dit Caulier. “We groeiden samen en bouwden gezamenlijk een netwerk op. Intussen ben ik uit het bedrijf gestapt. Er zijn keuzes gemaakt die een andere snelheid en dynamiek nodig hebben. Wel kon het personeel behouden blijven.”
In Antwerpen zijn nu op anderhalf jaar drie opmerkelijke galeries verdwenen. Bij de abrupte sluiting van Zeno X speelden gezondheidsproblemen een rol. Geukens & De Vil namen afscheid van hun huiskunstenaars en willen via projecten meer in de diepte graven. “Ik kies voor een derde weg, meesurfend op het veranderende kunstenlandschap”, zegt Poirier dit Caulier.
Reacties
Een reactie posten