Japans liefde voor impressionisten , een wisselwerking in de 19e eeuw - Bonn
Daarna 2 zalen in tijd afwaarts lopend van een lumineuse Bonnard, aanvankelijk decoratief, maar later tragisch schitterend in lichtpuntjes .Een ongelooflijk sensibele Manet met het ijle figuurtje van Berthe Morisot en zijn perfecte vrouw in ’t groen. Dan verder les Nabis de kunstenaars rond Gauguin, Maurice Denis, Paul Serusier, Emile Bernard, Filiger die evolueerden naar symbolisme.
Prachtige werken van Gauguin extreem sterk in kleurcontrast, eigenzinnig van vorm en emotie. Ontroerend! Gewoon weggevloeid uit het impressionisme naar diepgang en sterke inhoudelijke emotie. Verder een muur vol aquarelachtige Cesannes, een paar subtiel, transparante landschappen en zijn met schitterende kleinoden van witte baadsters gecomponeerd werkje, in smaradgroene bomen met bosdiepzicht. Een paar opengelaten composities die op de snijlijn van abstracties bewegen, in Schwung diagonalen tonen, maar niets verduidelijken: een mooi geheim aan kleur lijn en beweging. Durven open laten ! Zie ik hier Daumier als voorloper ? Cezanne fixeerde zich op de vorm later.
Dan een zaal porseleinachtige Renoirs zeer mooi, zacht, gekund maar erg lieflijk voor mij.
Tussen dat alles door de gebalde boetseergrootmeester Rodin die pijn veroorzaakte en weergaf met langgerekte, onderdrukte of geslagen figuren.
De volgende zaal die dan de zwaargewicht Monet uitstalt met fijne sfeerwerken die je alleen zo maar kunt maken nadat je Turner zag. Londen , roze , sfeerbeelden . Echt Frans het station van St-Lazare, vlot geschreven, genoteerd in krachtige schetsvorm en scherp kleurcontrast met een tikkeltje rood. zoals Corot.
Je ziet de lijn doorgaan of beter teruglopen naar de kunstenaars van Barbizon : Courbet, zeer pijnlijk met een vos in de val geklemd : Weltsmertz en zijn donkere landschap en tragisch werkende figuren. Corot verfijnd het impressionisme aangevend, Rousseau, bevreemdend, licht donker landschap en tenslotte Millet met een meesterlijk portret van de jonge Ono zoals ik er nooit één gezien heb. Ik ben sprakeloos ! Het is bovenmenseljk! Hoe kan dit met verf? Gewoon perfect. De Japanners kozen enkel het beste.
Daarna een reeks vrolijke Japanse houtsnedes, heel ornamentaal maar toch de tijdsgeeft vasthoudend in schitterende sterk vereenvoudigde vormen die ik wegens de omvang van de tentoonstelling niet aandachtig kon bekijken. Er zou een tweede tentoonstelling voor nodig zijn of oneindig meer tijd. Tenslotte heb ik er nog boek waarin ik rustig voor mezelf kan napluizen.
Als laatste afscheid hun kunstverzamelaars met een dodenmasker van één van hen als slot.
Reacties
Een reactie posten