OROPPA geschreven door Safae el Khannoussi

 



Safae el Khannoussi (1994) is schrijver, docent en promovendus. Ze schrijft haar proefschrift over politieke filosofie en gevangenisabolitionisme vanuit dekoloniaal perspectief. Eerder publiceerde ze verhalen in De Gids. In haar werk staan thema’s als ballingschap, voortvluchtigheid en het paradoxale bestaan van de migrant centraal. Oroppa is haar debuutroman.

Samenvatting

Een wervelende, uitbundige vertelling over de kant van Europa die voor de meesten onzichtbaar blijft. Irad Abergels kroeg in Parijs is het laatste toevluchtsoord voor de zusters en broeders van de nacht. Zijn moeder, Salomé Abergel, is verdwenen, en het meisje Hind vindt in de kelder van Salomé’s huis in de Rivierenbuurt in Amsterdam haar nagelaten schilderijen, beelden die tot haar spreken, waar ze ’s nachts van wakker ligt. 'Oroppa' gaat over hoe macht mensen dingen kan laten doen waarvan ze niet wisten dat ze ertoe in staat waren. En over degenen die weigeren nog deel te nemen aan dat systeem. Van Amsterdam tot Parijs, van Tunis tot Casablanca hebben ze levens opgebouwd, achtervolgd door spoken uit het verleden. En gezamenlijk heffen zij het glas: op Oroppa!

Een wervelwind van een boek, mooi en bijzonder van taal . De plaatsen waar zich alles afspeelt : Parijs , Amsterdam worden dooreengewerveld . Het boek ik daarom nogal verwarrend om te lezen. Het is geen rechtlijnig verhaal maar gebruikt flash backs, soms nog moeilijk te volgen , onorthodox.

De karakters zijn niet uitgediept, maar gaan als een windhoos door Europa heen. Het ellendige maar ook levendige verhaal van Marokkaanse emigranten , hun geschiedenis en hun pleisterplaatsen zoals Parijs en Amsterdam.Zij hebben een ontwrichte levenswandel en leven vooral ’s nachts.

De hoofdfiguur : Salomé een Joodse Marokkaanse is zowat de hoofdpersoon samen met haar zoon Irad die een koffieshop openhoudt , een café dat door louche salonanarchisten bezocht wordt. Hij verblijft ook in het huis van zijn moeder een schilderes die gefolterd werd en om haar politieke interesses en in de gevangenis belandde. Zij is zowat de enige die het verhaal samenhoudt.

Daar ontmoet hij het meisje Hind die nachtmerries en angsten krijgt van de schilderijen van zijn moeder.

Er duiken steeds meer mensen en verhalen op zoals de

taxichauffeur die omwille van zijn goedheid misbruikt wordt en beklad. Maar daar hij onvruchtbaar was konden haar kinderen niet van hem zijn.

De hedendaagse man die ons hier opgevoerd wordt  is een arme vrijer , alles is vluchtig , zijn contacten berusten op leugens.

Slaui de folteraar sadist, ( vroeger politieagent in Casablanca) van Salomé duikt op aan haar deur en ze verjaagt hem met een emmer kokend water. Zij is getraumatiseerd , maar wat er precies gebeurde wordt niet helder. De mensen dolen als aan elkaar geplakte dossiers in zijn geest. Salomé is verward en verdwijnt naar Tunis ( een sterrenstelsel van peuken en schillen en zonnebloempitten .)

Daar ontmoet ze Azzeanie, door hem wordt het moeilijke leven van Tunesiers duidelijk : geen toekomst , geen kansen ook niet na studies, een kantoorbaantje.

Taal.

Bemerkingen: tederheid is het sentiment dat het diepst doordringt. Wereld (Europa?)waar men de stervende van zijn sterfbed jaagt. Salome met roodgeverfd haar ziet eruit als een vogelachtig afgodsbeeld: een beschermheilige tegen onheil.

Trillende neusvleugels van de advokate alsof ze geld kon ruiken, ze verdedigt foute jongens in jogging- of trainingspak.

Haar lach is als een vastgelopen robot vanuit de strot.   

Wat leren we uit de angstcahiers : 1. Angst voor verdwijning : oplossing in zuur ( politieke tegenstanders in Algerije  )

2. Argwaan.

3.De angsten zijn gegrond maar je moet er leren mee omgaan.

4. Na teleurstelling met mannen overgaan op vrouwen?

5(.Last v ) Grenzen  (letterliijk)

6. Angst v. het continent : willekeur met paspoorten    ( jongen a grens)

Plots lijkt het verhaal voort te gaan: verblijf bij Gare du Nord

Vriendschap met man uit Lile die zijn klasse wil overstijgen.

    Marx spaarpot met das Kapital en gleuf voor geld.

Angstsdromen en baan bij antiquair: verstart na dissociatieve episode . Irad en jonge vrouw duiken weer op.

Trauma van Salomé verklaard : onbestaand.

Vele verhalen vinden hun oorsprong uit de slechte tijd van Hassan 2 in Marokko. Monsters van onrecht leven voort in verhalen.

Pelgrim begeleidt je na fysiek lijden , foltert je , je wordt levend begraven, weggesleept .

Folteraar : pelgrim = monster, heeft iets wat wij niet hebben. 

Saido Menelhi- Don Quichote tegen onrecht

Fatma El Bouih (talk of darkness  )

Walter Benjamin : (nooit geregeld leven, eeuwige strijd)

©️ Gabriëlla Cleuren

Aanmelden voor mijn nieuwsbrief >>


Geïnteresseerd in mijn werk? Stuur dan een e-mail naar wil@gabriellacleuren.com met uw vragen.

Mijn levensloop >>


Ontmoet Gabriëlla in haar atelier >>


Wat ik maak, schrijf, lees, hoor, zie, bezoek en beleef als expressieve, spontane, systematische kunstenaar>>


Videos over mijn werk>>                       

Reacties