OROPPA geschreven door Safae el Khannoussi
Safae el
Khannoussi (1994) is
schrijver, docent en promovendus. Ze schrijft haar proefschrift over politieke
filosofie en gevangenisabolitionisme vanuit dekoloniaal perspectief. Eerder
publiceerde ze verhalen in De Gids. In haar werk staan thema’s als
ballingschap, voortvluchtigheid en het paradoxale bestaan van de migrant
centraal. Oroppa is haar debuutroman.
Samenvatting
Een
wervelende, uitbundige vertelling over de kant van Europa die voor de meesten
onzichtbaar blijft. Irad Abergels kroeg in Parijs is het laatste toevluchtsoord
voor de zusters en broeders van de nacht. Zijn moeder, Salomé Abergel, is
verdwenen, en het meisje Hind vindt in de kelder van Salomé’s huis in de
Rivierenbuurt in Amsterdam haar nagelaten schilderijen, beelden die tot haar
spreken, waar ze ’s nachts van wakker ligt. 'Oroppa' gaat over hoe macht mensen
dingen kan laten doen waarvan ze niet wisten dat ze ertoe in staat waren. En
over degenen die weigeren nog deel te nemen aan dat systeem. Van Amsterdam tot
Parijs, van Tunis tot Casablanca hebben ze levens opgebouwd, achtervolgd door
spoken uit het verleden. En gezamenlijk heffen zij het glas: op Oroppa!
Een
wervelwind van een boek, mooi en bijzonder van taal . De plaatsen waar zich
alles afspeelt : Parijs , Amsterdam worden dooreengewerveld . Het boek ik daarom
nogal verwarrend om te lezen. Het is geen rechtlijnig verhaal maar gebruikt
flash backs, soms nog moeilijk te volgen , onorthodox.
De karakters
zijn niet uitgediept, maar gaan als een windhoos door Europa heen. Het
ellendige maar ook levendige verhaal van Marokkaanse emigranten , hun
geschiedenis en hun pleisterplaatsen zoals Parijs en Amsterdam.Zij hebben een
ontwrichte levenswandel en leven vooral ’s nachts.
De
hoofdfiguur : Salomé een Joodse Marokkaanse is zowat de hoofdpersoon samen met
haar zoon Irad die een koffieshop openhoudt , een café dat door louche
salonanarchisten bezocht wordt. Hij verblijft ook in het huis van zijn moeder een
schilderes die gefolterd werd en om haar politieke interesses en in de
gevangenis belandde. Zij is zowat de enige die het verhaal samenhoudt.
Daar ontmoet
hij het meisje Hind die nachtmerries en angsten krijgt van de schilderijen van
zijn moeder.
Er duiken
steeds meer mensen en verhalen op zoals de
taxichauffeur
die omwille van zijn goedheid misbruikt wordt en beklad. Maar daar hij
onvruchtbaar was konden haar kinderen niet van hem zijn.
De
hedendaagse man die ons hier opgevoerd wordt
is een arme vrijer , alles is vluchtig , zijn contacten berusten op
leugens.
Slaui de
folteraar sadist, ( vroeger politieagent in Casablanca) van Salomé duikt op aan
haar deur en ze verjaagt hem met een emmer kokend water. Zij is getraumatiseerd
, maar wat er precies gebeurde wordt niet helder. De mensen dolen als aan
elkaar geplakte dossiers in zijn geest. Salomé is verward en verdwijnt naar
Tunis ( een sterrenstelsel van peuken en schillen en zonnebloempitten .)
Daar ontmoet
ze Azzeanie, door hem wordt het moeilijke leven van Tunesiers duidelijk : geen
toekomst , geen kansen ook niet na studies, een kantoorbaantje.
Taal.
Bemerkingen: tederheid is het sentiment dat het
diepst doordringt. Wereld (Europa?)waar men de stervende van zijn sterfbed
jaagt. Salome met roodgeverfd haar ziet eruit als een vogelachtig afgodsbeeld:
een beschermheilige tegen onheil.
Trillende
neusvleugels van de advokate alsof ze geld kon ruiken, ze verdedigt foute
jongens in jogging- of trainingspak.
Haar lach is
als een vastgelopen robot vanuit de strot.
Wat leren
we uit de angstcahiers : 1. Angst voor verdwijning : oplossing in zuur ( politieke
tegenstanders in Algerije )
2. Argwaan.
3.De angsten
zijn gegrond maar je moet er leren mee omgaan.
4. Na
teleurstelling met mannen overgaan op vrouwen?
5(.Last v ) Grenzen (letterliijk)
6. Angst v.
het continent : willekeur met paspoorten
( jongen a grens)
Plots lijkt
het verhaal voort te gaan: verblijf bij Gare du Nord
Vriendschap
met man uit Lile die zijn klasse wil overstijgen.
Marx spaarpot met das Kapital en gleuf voor
geld.
Angstsdromen
en baan bij antiquair: verstart na dissociatieve episode . Irad en jonge vrouw
duiken weer op.
Trauma van
Salomé verklaard : onbestaand.
Vele
verhalen vinden hun oorsprong uit de slechte tijd van Hassan 2 in Marokko.
Monsters van onrecht leven voort in verhalen.
Pelgrim
begeleidt je na fysiek lijden , foltert je , je wordt levend begraven,
weggesleept .
Folteraar : pelgrim = monster, heeft iets wat wij niet hebben.
Saido Menelhi- Don Quichote tegen onrecht
Fatma El Bouih (talk of darkness )
Walter
Benjamin : (nooit geregeld leven, eeuwige strijd)
©️ Gabriëlla Cleuren
Aanmelden voor mijn nieuwsbrief >>
Geïnteresseerd in mijn werk? Stuur dan een e-mail naar wil@gabriellacleuren.com met uw vragen.
Ontmoet Gabriëlla in haar atelier >>
Reacties
Een reactie posten