"Hier is alles veilig" van Anneleen van Offel
Een
Belgische arts wordt op de hoogte gesteld van de dood van haar zoon: Immanuel,
die met haar Joodse man reeds een tijd naar Israël vertrokken is, er woonde en
legerdienst deed. Hij is 23 jaar en sterft in een ongeluk of door overdosis.
Een
schrijnend verhaal van gruwelijke afstand en onverschilligheid van moeder en
vader ten opzichte van hun kind. De moeder had 10 jaar geen contact meer. De
vader is hertrouwd met een Orthodox Joodse vrouw met 3 kinderen, meisjes, en is
fanatiek bezeten door het hele verhaal van zijn land, bijna messiaans. Alles
moet in dat perspectief en dat zijn zoon dat zo niet kan voelen ontgaat hem volledig
door zijn fanatisme. Een vader die zich totaal niet kan inleven in zijn zoon.
Moeder reist
naar Israël na een bericht van haar zoon om hem te bezoeken daar.
Een schrijnende,
beklemmend ontmoeten van moeder en dode zoon die blijkbaar door een overdosis
omgekomen is. Ze bezoekt de plaats aan de rand van Tel Aviv waar hij verbleef
op straat.
De
vervreemding van haar man en haar zoon wordt duidelijk, een clash van culturen.
De afstandelijkheid, het verscheurde familieweefsel wordt zichtbaar. Haar man
bleef een vreemde. Zijn culturele gebruiken liet ze toe voor haar kind, maar
die leidden al gauw tot ultieme vervreemding, een schrijnende toestand bij
velen vandaag. Een zeer hedendaags probleem wordt hier uitgesponnen, vernoemd.
Het leger maakt zwarte plekken in de hersenen van Joden.
Het verhaal
van de zoon ontvouwt zich langs het bezoek van de moeder die herkenningspunten
met haar zoon opzoekt: ‘Hoe heeft hij dat alles ervaren’?
Zij bezoekt
Hebron en de omgeving waar hij verbleef, ziet jonge mannen in het leger en hun
reacties, zoals dat ook bij hem moet geweest zijn. Uit pure verveling treedt
pesterij en getiranniseerd van Arabieren en Arabische kinderen op, ook van
toeristen.
Vader en
zoon bezochten het museum Yad Vashem. Maar de vader is weinig empathisch, wel egoïstisch
naar zijn zoon toe. Alleen zijn gevoel, zijn visie is belangrijk en hij
overrompelt het kind, is onverschillig voor zijn gevoel en laat hem er alleen.
Ook thuis
moet de zoon de slaapkamer ruimen voor de andere kinderen. Zij hadden elkaar
niets te vertellen, op zijn moeder kon hij niet rekenen. Hij is alleen gelaten
en spreekt de taal niet, vindt zijn moeder niet.
Het drukt de
totale emotionele verwaarlozing van Immanuel uit door de ouders, de ontkenning
van zijn eigenheid? Een babysit voor de meisjes even oud als de zoon.
Voor hem
bleef alleen eenzaamheid over, thuis, in het leger eveneens en bij Ofra, die
hem gestoord vond. Door iemand gemist worden was hoofdzaak voor hem.
Het boek
brengt inzicht in de situatie: afwisselend moeder- zoonverhaal. De moeder trekt
zijn verblijfplaatsen na en tracht zich in te leven (te laat)
Wanneer
Lydia , Joachim, haar ex bezoekt thuis zie je boze omgangsvormen van
verzwijgen, geheim doen, alsof… niet uitspreken. Beiden kennen de waarheid.
Ook Ofra weigerde
hem te helpen en jaagt hem zo de dood in.
Een zeer
schrijnend maar hedendaags verhaal van ouders die zoveel te doen hebben met het
najagen van hun bezigheden of cultureel zo verschillend dat het kind tussen
twee stoelen valt, niet meer belangrijk is, maar aanhangsel.
Een rijp
verhaal van een toch zeer jonge schrijfster.
Reacties
Een reactie posten